Rumunsko 2006

Deník

1.DEN | 2.DEN | 3.DEN | 4.DEN | 5.DEN | 6.DEN | 7.DEN | 8.DEN | 9.DEN | 10.DEN | 11.DEN | 12.DEN

11.den - sobota 5.8.2006

Náš poslední den v rumunsku je pěkně uplakaný, sotva jsme zbalili stany nebe se protrhlo a střídavě pršelo a lilo téměř celý den. Odjíždíme do obce Potok, odkud vycházíme na tůru údolím řek Nery a Beušnice. Asi po hodině přicházíme na rozcestí, odkud odbočujeme směrem ke kaskádám na říčce Beusnita.

BEUSNITA (čti Beušnica)
Krajinářsky a přírodovědně mimořádně pozoruhodné a cenné krasové údolí na západním okraji Banátského krasu, součást projektovaného národního parku Cheile Nerei - Beusnita. Banátský kras je největším souvislým vápencovým krasovým územím v Rumunsku. Má zhruba obdélníkovitý, severo-jižně protažený tvar a táhne se od města Resita (Rešica) na severu až k Dunaji, kde končí v prostoru české vesnice Svaté Heleny u Moldova Nou v célkové délce 65 km a šířce 10-18 km (zhruba 850 km2). Pro srovnání Moravský kras 85 km2, Slovenský kras 800 km2). Banátský kras je budován křídovými a jurskými vápenci a je představitelem tzv. causseského typu krasu, podobně jako Slovenský kras. Pro tato krasová území jsou příznačné krasové plošiny, oddělené hlubokými kaňony. Ty jsou v Banátském krasu, zvláště v jeho severní části, výrazně tektonicky presisponované. Nejdokonalejší je tu kaňon řeky Nery s početnými jeskyněmi, visutými postranními údolími, krasovým jezerem a bohatou flórou. Je současně i nejdelším kaňonem v RUmusku. Jeho postranní údolí Valea Bee, do kterého ústí Beušnica, je v horní části suché, voda protéká neznámým podzemním systémem. Podzemní tok vyvěrá na povrch v jezírkovitém vývěru Ochiul Beului, který patří k největším v Rumunsku. U tohoto vývěru ústí zleva visutě údolí Beušnice, skryté v souvislých listnatých lesích. V jeho horní části vyvěrají z masivu Plešiva Mica (1009 m) suťové pramen, které níže usazují systém pěnovcových teras a stupňů se dvěma většími vodopády (Cascada Mare a Cascada Mica), celou řadou drobnějších kaskád a peřejí, oddělených tůněmi a drobnými jezírky. Ve vodopádech a kaskádách vytvářejí pěnovce různé recentní mikroformy (baldachýny, převisy, koryta, syngenetické jeskyňky a převisy, boule) za výrazného podílu mechů a řas.

kaskáda Beusnita vývěr vodopád kaskády rumunští romové

.: VŠECHNY FOTKY Z LOKALITY BEUSNITA :.

Zpátky na rozcestí se vracíme stejnou cestou a poté zajímavou stezkou s vytesanými tunely ve skále mířime do vesnice Sasca Montana k busu. Bohužel krásnou cestu nad řekou si nemůžeme pořádně vychutnant, protože právě ve chvílích kdy tudy procházíme doslova lije jako z konve. Po červené značce přicházíme do vesnice a hledáme marně bus, nebo alespoň nějakou nápovědu ked ho hledat. Nakonec se ukázalo, že jsme skončili o vesnici vedle v Sasca Romaně. Přecházíme tedy po silnici přes kopeček do vedlejší vesnice, kde nacházíme i autobus. Rozdáváme nějaké sladkosti žebrajícím romským dětem, zvládáme poslední večeři kuře ala bažant, i když takhle rozvařenou rýži jsme ještě v životě nejedli a po páté hodině odjíždíme na pouť k domovu. V Timisoaře na benzince utrácíme poslední RONy a v deset večer jsme na hraničním přechodu Cesnad-Kiszombor. Tentokrát velice příjemný rumunský celník nás bez váhání odbavuje a vydáváme se na přejezd Maďarska.

.: PŘEDCHÁZEJÍCÍ DEN - PÁTEK 4.8.2006 :. | .: NÁSLEDUJÍCÍ DEN - NEDĚLE 6.8.2006 :.