Rumunsko 2006

Deník

1.DEN | 2.DEN | 3.DEN | 4.DEN | 5.DEN | 6.DEN | 7.DEN | 8.DEN | 9.DEN | 10.DEN | 11.DEN | 12.DEN

5.den - neděle 30.7.2006

V noci se přes nás přehnala pěkná letní bouřka, ale ráno už je opět slunečné. Před půl devátou se opět podařilo přemluvit autobus a pokračujeme v cestě do vesničky Rimetea pod skalní bránou Coltii Trascaului.

SKALNÍ BRÁNA NA COLTII TRASCAULUI
Pohoří Muntii Trascaului lze označit za pohoří krasových soutěsek a skalních perforací (skalní mosty, brány, okna a tunely). Vodní toky, které prorážejí dominantní pruh jurských vápenců i několik dalších, menších ostrůvků vápenců, vytvářejí celkem 12 krasových soutěsek a kaňonů, v nichž se nachází vedel celé řady jeskyní a dalších krasových jevů i 7 skalních bran a jeden skalní most velkých rozměrů a celá řada dalších drobnějších. Výrazná izolovaná hora Coltii Trascaului (1128 m) u obce Rimetea je budována jurskými vápenci a představuje jednu z dominant pohoří Trascaului. Její Výrazná, asymetrická kra je na západě omezena zlomovým svahem, který je velmi strmý a skalnatý. Ve skalních stěnách jihozápadního svahu se ve výšce 850 m nachází mohutná skalní brána, svými rozměry největší v Rumunsku.

skalní brána skalní brána skalní brána cesta ke skalní bráně skalní brána

.: VŠECHNY FOTKY Z LOKALITY SKALNÍ BRÁNY NA COLTII TRASCAULUI :.

Odtud nás čeká asi hodinový opravdu výživný výšlap na přímém slunci ke skalní bráně. Námaha však určitě stála za to, pohled skrze okno je úžasný. Po jedenácté pokračujeme směrem na Turdu, objevují se nic dobrého nevěštící černé mračna a bouře se zdá být téměř nevyhnutelnou. V Turdě trošku bloudíme, neboť rumunům je asi zatěžko označit cestu ke kaňonu do něhož se dokonce vybírá vstupné. Nakonec cestu nacházíme, ovšem problém nastává po chvíli s našim nízkopodvozkovým autobusem. Dál to prý nepůjde, i když Karosou to loni problém nebyl. Musíme si tedy dojít cca 3 km navíc tam a další 3 zpět. Sotva vyrážíme začíná opravdu silná bouře, když prší vodorovně zprava. Během chvilky jsme durch mokří. Naštěstí před příchodem k samotnému kaňonu se počasí umoudří a tak aspoň průchod moc pěkným kaňonem si užíváme za slušného počasí a dokonce za občasného svitu sluníčka. Po průchodu kaňonem tam i zpět si dáváme u stánku rumunskou specialitu - Mici. To je něco na způsob čevapčiči, docela dobré. Cestou zpátky k busu opět pěkně leje.

CHEILE TURZII (kaňon Turdy)
Jedna z nejmonumentálnějších krasových soutěsek v Rumunsku, vytvořená erozí potoka Hadate, prorážejícího napříč jen asi 1 km široký pruh jurských vápenců. Tyto vápence jsou pokračováním mohutné vápencové kry, která je reliéfovou dominantou pohoří Muntii Trascaului na jihu a na jejimž území se koncentruje většina krasových jevů tohoto mimořádně atraktivního pohoří. Ve stěnách Turdské soutěsky hluboké okolo 300 m a široké u dna jen několik metrů je celá řada jeskyní a jeskyních portálů a také několik skalních perforací.

kaňon Turdy kaňon Turdy bouře kaňon Turdy Mici

.: VŠECHNY FOTKY Z LOKALITY CHEILE TURZII (kaňon Turdy) :.

U busu už na nás čeká večeře, zvláštní a nepříliš chutný pokrm z lilku, rajčat a masa z konzervy s rýží. Z důvodů zdržení dnes vynecháme solný důl v Praidu, kam zamíříme zítra ráno. Již za tmy přijíždíme do maďarského kempu v Sovatě. Je to v podstatě jediné ubytování naší cesty které lze považovat za kemp v pravém slova smyslu, tedy s teplou sprchou a použitelným sociálním zařízením.

.: PŘEDCHÁZEJÍCÍ DEN - SOBOTA 29.7.2006 :. | .: NÁSLEDUJÍCÍ DEN - PONDĚLÍ 31.7.2006 :.